Slider

Pitääkö parisuhteessa tyytyä vähempään

Wednesday, June 28, 2017


Mä olen tässä miettinyt, että onko sellaista Disney -leffojen kaltaista rakkaustarinaa tai edes sitä prinssi oikeaa olemassakaan? Uskallan sanoa, että jokainen meistä haaveilee jollain tasolla siitä tyypistä, joka kolahtaa kuin paistinpannu naamaan ja vie sulta kertakaikkiaan jalat alta, saa sun sydämen pamppailemaan kuin olisit hurjemmassakin huvipuistolaitteessa, täyttää sun vatsan perhosilla ja jonka nähdessäsi sä et pysty olla hymyilemättä.

Oon tavannut tällaisiä tyyppejä. Itseasiassa kaikki miehekkeet, joita olen tavalla tai toisella tapaillut, ovat saaneet mut tuntemaan kaiken edellä mainitsemani. Kylmä fakta vaan on, että ne fiilikset eivät vain säily ihan älyttömän kauan samanlaisina. Mun kokemukseni mukaan ne muuttuu halvaannuttavasta, sävähdyttävästä ja henkeäsalpaavasta enemmänkin lämpimään turvallisuuden tunteeseen, varmuuteen ja vaivattomuuteen. Tulee tavallaan se kuuluisa arki vastaan. Kyllä työ tiiätte.

Mulla on aiemmin ollut hankalaa asettua siihen normaaliin arkeen, kun ei enää käydä joka viikko ihmisten ilmoilla kahvittelemassa, leffassa tai ideoida hauskoja deitti-iltoja. Olen aiemminkin puhunut siitä tunteesta, kun kaikki on toisen kanssa hyvin eli on katto pään päällä, ruokaa pöydässä, toisen kanssa viihtyy ja toinen saa sut nauramaan ja sitä rataa, mutta silti sua kaihertaa se tunne, että jotain puuttuu. Siinä tilanteessa alkaa miettimään onko vika itsessä ja olenko vain tyyppi, jolle ei riitä mikään vai onko vika toisessa, kenties kummassakin vai missä ihmeessä mättää. 


Mulla ei ole oikeastaan koskaan ollut listaa kriteereistä, joita mieheltä haluan eikä mulla näin jälkikäteen tarkasteltuna taida oikeastaan ollaa tiettyä miestyyppiäkään. Yksi asia on toistunut mun elämäni miehissä ja se on se, että he ovat enemmänkin sellaisia jalat maassa ihmisiä eli kulkevat järki edellä ja ovat käytännönläheisiä. Suomeksi sanottuna mun vastakohtia. Jos mies olisi samanlainen mun kanssa, voisi olla erittäin todennäköistä, että kimpoiltaisiin yhdessä seinästä seinään ja pidettäisiin yhteisiä itkukerhoja Ben&Jerry'sin kera, joka ei pidemmän päälle kuulosta terveeltä parisuhteelta alkuunkaan.

Tästä pästäänkin siihen ristiriitojen keikauskakkuun, jossa mä haluan parisuhteen, missä arki on ei-niin-arkista, spontaania, deittejä, sydämentykytyksiä ja ilotulituksia, mutta toisaalta oon onnellisimmillani sellasen ihmisen kanssa, joka ei välttämättä ole se kaikista romanttisin tai saa mun sukkiani pyörimään jaloissa ihan joka päivä. Mulle on joskus sanottu, etten välttämättä osaa arvostaa niitä toisen tekemiä pieniä rakkaudenosoituksia arjen keskellä ja se on varmasti ihan totta, koska jokaisella on niin erilaiset käsitykset ja odotukset siitä, millaista on olla romanttinen. Mä olen ehkä vähän suurieleisempi, mutta ei sen pitäisi tarkoittaa sitä, että se toisen töistä tullessa ostama suklaapatukka olisi yhtään sen vähemmän romanttista.

Ollaan tyttökamujen kanssa puhuttu paljon siitä, että mistä tietää sen toisen olevan se oikea vai ollaanko nyt vaan tyytymässä johonkuhun. Mä sanoisin, että sä et voi ikinä tietää varmaksi, että tuo tyyppi on se oikea ja sen kanssa mä vietän loppuelämäni. Mutta sen tulisi olla se lähtökohta, että katsellaan sen toisen naamaa vielä kiikkustuolissakin, koska jos sä vietät aikasi epäillen tai pitäen sen oven aina vähän raollaan jollekin paremmalle, ei se tule kestämään. Jos taas puhutaan tilanteesta, jossa sä tyydyt johonkuhun, se todennäköisesti johtuu siitä, ettet sä itsekään tiedä mitä sä haluat tai ettet sä ole edes valmis mihinkään vakavempaan kuin Netflix and chill -tyyppisiin Tinder deitteihin sunnuntai-iltana. 

Se Disney -leffojen rakkaus ei ehkä ole realistista, vaan se, että tehdään kompromisseja, puhutaan asioista ja siitä mitä halutaan, uskalletaan lopettaa etsiminen ja luottaa siihen tyyppiin joka alkuun iski, kuin paistinpannu vasten kasvoja, pidetään se yöpöytälaatikon kriteerilista realistisena, nähdään vaivaa suhteen eteen alkuhuumankin jälkeen ja näytetään että välitetään. Ei tyydytä johonkin vaan kasvetaan ja kehitytään yhdessä sellaiseksi oman elämän Disney -rakkaudeksi.

💋💋💋







No comments:

Post a Comment

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan